Digitale teknologier i de erhvervsrettede uddannelser


Case:

Inden for AMU systemet gives der certifikater til Truck og Kran, for livet. Det betyder at man ikke skal have nogen form for erfaring, inden for det felt som certifikatet dækker, for at få dette opkvalificeret. Man kan møde op til udvidet kran, kendt som kran30tm+, med et certifikat der er 30år gammelt og aldrig har være taget i brug. Og modtage undervisning, som er en overbygning til det certifikat man i forvejen har. Uden at have nogen forudsætning/viden om det at køre kran, ud over den undervisning man modtog for 30år siden.


Diskurs:


Dette kunne med rette kaldes lang-transfer, et begreb som blandt andet Vibe Aakrog beskæftiger sig med. Begrebet Transfer er velkendt inden for AMU og de Tekniske skoler i øvrigt. Det at veksle mellem Teori og Praksis. Og den betydning det har når en transfer bliver for lang, nemlig at man glemmer den viden man skal bruge i f.eks  en prøve situation.
Udfordringen er at skabe en taxonomi der skaber passende udfordringer for de før nævnte kursister/lærende, således at de ikke ”brækker halsen” og udfordre de øvrige lærende på det niveau de nu engang er på, eks let øvede.
Man kunne også tale om NUZO, altså nærmeste udviklingszone.
Men differentiering af undervisningen er nu svært nødvendig hvis nogen ikke skal ”tabes på gulvet” fordi det er for svært og andre fordi det for let, og derfor kunne kede sig eller finde det uinteressant. Det kunne som sagt være let øvede eller lærende der kommer direkte fra det mindre certifikat, og derfor er lidt inde i tingene/stoffet.

Løsning:


Differentiering af undervisningen er her i højsædet. Den skal være temmelig omfattende da der er, eller kan være meget stor niveau forskel på de lærendes viden/indsigt i det valgte stof. Og her kunne IT være et bud på at komme omkring det problem. It er kendt i undervisningen på TEC.
I form af diverse læringsprogrammer fra eks; TUR og Køreklar.
Tanker går på at kommende kursister/elever, får adgang til disse programmer allerede når de bliver indkaldt til kurset. Således at de selv logger på og gennem går den It baserede undervisning hjemme fra.
 Hjælp til login kunne være en lille video der viser vejen og som aktiveres af en QR kode på selve indkaldelsen.
Man kunne så forestille sig at niveauet i klassen ville være mere jævnt/ensartet og at der kunne være en større forståelse for de emner undervisningen omfavner. Og at undervisningen får mere karakter af repetition og uddybelser end af direkte ”ny viden” undervisning.

Samtale emner:


1. Vil kursisterne så gøre det, altså forberede sig hjemme fra?
2. Vil kursisterne allerede hjemme fra være udfordrede og derfor gå i forsvar, og dermed få modstand mod læring.



Kommentarer

  1. Hej Hanne. Her burde være en synopsis, men det driller og jeg er vist inde over mit hoved.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Samfund og dannelse