Populære opslag fra denne blog
Digitale teknologier i de erhvervsrettede uddannelser Case: Inden for AMU systemet gives der certifikater til Truck og Kran, for livet. Det betyder at man ikke skal have nogen form for erfaring, inden for det felt som certifikatet dækker, for at få dette opkvalificeret. Man kan møde op til udvidet kran, kendt som kran30tm+, med et certifikat der er 30år gammelt og aldrig har være taget i brug. Og modtage undervisning, som er en overbygning til det certifikat man i forvejen har. Uden at have nogen forudsætning/viden om det at køre kran, ud over den undervisning man modtog for 30år siden. Diskurs: Dette kunne med rette kaldes lang-transfer, et begreb som blandt andet Vibe Aakrog beskæftiger sig med. Begrebet Transfer er velkendt inden for AMU og de Tekniske skoler i øvrigt. Det at veksle mellem Teori og Praksis. Og den betydning det har når en transfer bliver for lang, nemlig at man glemmer den viden man skal bruge i f.eks en prøve situation. Udfordringen er at skabe en taxo
Mine 10 didaktiske bud: 1 læringsrummet. Det skal emme af det som vi gerne vil lære.(artefagter etc 2 Materialer. It,bøger, maskiner o.a. 3 Empati. Underviserens tilgang til og opmærksomhed den lærende 4 Praksisfællesskab/er. Hvis det er muligt, så etablere disse 5 Autonomi. Altså en vis medbestemmelse over undervisningsforløbet. 6 Andre læringsaktiviteter. Noget som relatere til det vi allerede har gang i + evt at røre sig......
Kommentarer
Send en kommentar